22 år

Det jag bakade idag var en halloncheesecake samt choklad och cheesecakemuffins :)
Recepten kommer från Tasteline och cheesecaken ska egentligen vara med blåbär men jag ville ha hallon så jag bytte bara ut det :)

Orkade inte göra någon tårta så då bestämde jag mig för ett cheesecake tema istället :)

Nu har man haft fullt besök hela dagen och mer väntas till veckan :) men just för tillfället så tror jag nog att jag ska ta nå kvällsfika och bara ligga i soffan och se på tv :)

Halloncheesecake:

Botten

200 g Digestivekex

75 g Smör

½ dl Socker

Fyllning

200 g Hallon

4 dl Créme fraiché

3 ½ dl Kesella 1% fett

2 dl socker

1 tsk Vaniljsocker

½ dl Maizena

1 krm Salt

3 st Ägg

Tillagning

Botten:
Sätt ugnen på 150 grader. Kör kexen i mixer. Smält smöret och rör ner smulorna och sockret. Pressa ner blandningen ordentligt i botten av formen. Baka den ljusbrun, ca 12 minuter.

Fyllning:
Mixa blåbären till en slät puré. Blanda crème fraiche och kesella i en bunke. Tillsätt blåbärspuré, socker, vaniljsocker, maizena, salt och ägg. Häll massan i formen. Baka i 150 grader i ca 75 minuter eller tills den känns färdig när du sticker en provsticka i den. Låt kallna och ställ i kyl över natten. Lossa kanterna försiktigt med en kniv som spolats i varmt vatten.

Choklad- och cheesecakemuffins:
3½ dl Vetemjöl
½ tsk Bakpulver
½tsk Bikarbonat
125 g Smör
2½ dl Råsocker
3 st Ägg
1,25 dl Kakao
2 tsk Vaniljsocker
1½ dl Mjölk
300 g Philadelphiaost
0,75 dl Socker
1 msk Pressad citron
Tillagning:

Muffinsmet:
1. Blanda vetemjöl, bakpulver och bikarbonat i en stor skål. Ta en ny skål och rör smör och råsocker fluffigt med en elvisp. Tillsätt sedan 2 av äggen.

2. Rör ner kakaon och hälften av vaniljsockret i den fluffiga smeten. Tillsätt mjölken och de torra ingredienserna som du tidigare rört ihop, vispa tills smeten är slät.
Fyllning:
3. Vispa osten mjuk med en elvisp. Vispa ner strösocker, resten av äggen, citronsaft och resten av vaniljsockret.
4. Fyll pappersklädda muffinsformar till hälften med smet.
5. Varva smet och fyllning i formarna. Grädda i ca 25 minuter i 175 grader.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!